This is the plan:
The bleed line in the front is the most interesting in this picture. I want to have a long flexible line attached to the bleed point of the radiator. When filling the system I will hang this line in the air (attached to the front hood) so it will be higher then the aimed water level in the header tank. Theoretically this should bleed the air out of the radiator without spilling coolant..
When the system is filled, I will plug the bleed line and hide it somewhere around the radiator.
Now I have to cut a hole in the front and fit the radiator. But, before I could do that I had to remove the crumple zone:
This has two consequences, I have to move the horns and I have to make a new towing eyelet somewhere. These where mounted on the crumple zone. But I will attend to that later.
Now I have this space under the car:
After trying to place the radiator I discovered that there isn’t enough room for it. I will have to cut a piece out of the spare wheel well. Which is a shame, because it is in excellent shape, and I will have to find a new place for the spare wheel. I am thinking of placing it upright and attach it firmly to the strut brace, like this:
This makes it possible to cut out the front 1/3 piece of the spare wheel well and still leave enough luggage space.
Hallo Gerrelt. Ik had een vraag waar loopt bij jou de kleine leiding van de radiator heen? Ben bezig met subaru ombouw. En nu heb ik een radiator van een golf met directe aansluiting naar het expansie vat. Maar deze voorin de auto plaatsen lijkt me geen goed idee. Groeten Arnold
Hoi Arnold,
Bedoel je de de 8mm leiding die je onderin deze foto ziet?:
http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/fans_done.jpg
Het is de ontluchtingsslang. Die is normalerwijze afgedopt, en opgerold opgeborgen achter de radiator.
Als ik het koelsysteem moet ontluchten, dan ontdop ik het (trek een 8 mm stop eruit), en plak het uiteinde met wat tape aan de openstaande voorklep.
Zo wordt dat punt hoger dan het vloeistofreservoir wat ik achterin de auto heb zitten.
Als ik dan achteraan het koelwater in het reservoir giet, dan kan het helemaal naar voren komen, en kan de lucht in de radiator ontsnappen via dat slangetje.
Het koelwater zal er via dat slangetje nooit uitlopen, omdat het hoger is dan het reservoir.
Als alles gevuld is, dan haal ik het slangetje los, en hou ik het even op radiator hoogte totdat er koelwater uitloopt, en dan stop ik de plug er weer in.
Zo blijft er zo goed als geen lucht achter in het slangetje.
In deze tekening is het slangetje aangeduid met “bleed line”:
http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/sideview_cooling_system_drawing.jpg
Op deze manier is er geen reservoir voorin de auto nodig, alleen achterin.
Groeten,
Gerrelt.