edit 02-03-2008: I finished the frame for the two fans:
I thought about installing the origiornal one-fan plastic frame, but it would restrict the airflow at higher speeds. And, because the room for exiting hot air is not very big, two fans are more sensible. They should push away the hot air better.
The frame is mounted with the original mounting points for the standard one fan plastic frame. These three points are hanging in rubber, which will reduce vibrations.
In the car:
Enough room for the fans. But while installing the radiator (again) I wasn’t satisfied with the clamps at the top holding the radiator. They had a tendency to slip off. I solved this by welding on an extra iron strip with is bolted to the radiator frame. Which, of course, required welding some nuts to the frame. You can barely see the clamp extensions in this picture, but the nice shiney bolts holding them down are visible:
As you might have noticed I cut out two other pieces from the spare wheel well. This will give more room for the hot air to escape, and more room for coolant pipes. But, because these pieces are out, the floor of the spare wheel well had to be reinforced, otherwise it wouldn’t hold the spare wheel. For this I welded two brackets to hold the floor. They are barely visible near the underside of the spare wheel. These brackets are bolted to the floorpan at the bottom using the holes originally meant for the crumple zone.
Hallo Gerrelt. Ik had een vraag waar loopt bij jou de kleine leiding van de radiator heen? Ben bezig met subaru ombouw. En nu heb ik een radiator van een golf met directe aansluiting naar het expansie vat. Maar deze voorin de auto plaatsen lijkt me geen goed idee. Groeten Arnold
Hoi Arnold,
Bedoel je de de 8mm leiding die je onderin deze foto ziet?:
http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/fans_done.jpg
Het is de ontluchtingsslang. Die is normalerwijze afgedopt, en opgerold opgeborgen achter de radiator.
Als ik het koelsysteem moet ontluchten, dan ontdop ik het (trek een 8 mm stop eruit), en plak het uiteinde met wat tape aan de openstaande voorklep.
Zo wordt dat punt hoger dan het vloeistofreservoir wat ik achterin de auto heb zitten.
Als ik dan achteraan het koelwater in het reservoir giet, dan kan het helemaal naar voren komen, en kan de lucht in de radiator ontsnappen via dat slangetje.
Het koelwater zal er via dat slangetje nooit uitlopen, omdat het hoger is dan het reservoir.
Als alles gevuld is, dan haal ik het slangetje los, en hou ik het even op radiator hoogte totdat er koelwater uitloopt, en dan stop ik de plug er weer in.
Zo blijft er zo goed als geen lucht achter in het slangetje.
In deze tekening is het slangetje aangeduid met “bleed line”:
http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/sideview_cooling_system_drawing.jpg
Op deze manier is er geen reservoir voorin de auto nodig, alleen achterin.
Groeten,
Gerrelt.