Installing Radiator

edit 09-03-2008: Put some air dams in to seal the area around the rad:

On on the left and one on the right, I made them out of 1.5 mm thick alumium.

I made the holes in the front apron. I started by carefully marking where the holes had to be at the top and bottom. The goal was 14 holes in total. I started by drilling each top and bottom point with a normal drill and then make a hole in it with the hole-cutter (or whatever you call that thing, it’s a thing you can put on a drill for making holes). This is what it looked like:

After I cut all the holes, I used a jig saw to cut the pieces out between the two holes:

When the beetle was resprayed, they used a layer of filler to smooth out the front apron. I hope it will not brake off the narrow parts between the slots. Time will tell.

From above:

From a distance:

I am quite pleased with the result, it looks a bit like a big version of the standard aircon front aprons you see on US spec 1303’s.
It still needs to be painted on the inside to prevent rust. After that I want to place some black mesh behind the slots.

2 Comments

  1. Hallo Gerrelt. Ik had een vraag waar loopt bij jou de kleine leiding van de radiator heen? Ben bezig met subaru ombouw. En nu heb ik een radiator van een golf met directe aansluiting naar het expansie vat. Maar deze voorin de auto plaatsen lijkt me geen goed idee. Groeten Arnold

    • Hoi Arnold,

      Bedoel je de de 8mm leiding die je onderin deze foto ziet?:
      http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/fans_done.jpg

      Het is de ontluchtingsslang. Die is normalerwijze afgedopt, en opgerold opgeborgen achter de radiator.
      Als ik het koelsysteem moet ontluchten, dan ontdop ik het (trek een 8 mm stop eruit), en plak het uiteinde met wat tape aan de openstaande voorklep.
      Zo wordt dat punt hoger dan het vloeistofreservoir wat ik achterin de auto heb zitten.
      Als ik dan achteraan het koelwater in het reservoir giet, dan kan het helemaal naar voren komen, en kan de lucht in de radiator ontsnappen via dat slangetje.
      Het koelwater zal er via dat slangetje nooit uitlopen, omdat het hoger is dan het reservoir.
      Als alles gevuld is, dan haal ik het slangetje los, en hou ik het even op radiator hoogte totdat er koelwater uitloopt, en dan stop ik de plug er weer in.
      Zo blijft er zo goed als geen lucht achter in het slangetje.

      In deze tekening is het slangetje aangeduid met “bleed line”:
      http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/sideview_cooling_system_drawing.jpg

      Op deze manier is er geen reservoir voorin de auto nodig, alleen achterin.

      Groeten,
      Gerrelt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*