The wiring for the fans is also done. I connected the positive side of the battery to two fuses in the fuse block I have under the back seat.
The two blue fuses on the right are the 25 amp fuses for the two fans. From the fuse block two thick wires run along the heater channel to the front.
In the front I’ve hidden away two relays, under the strut brace. From the relays three wires run trough a rubber grommet into the radiator housing. Two wires have the positive side for the fans, and one (blue) wire is connected to the temperature switch on the radiator.
The fans and temperature switch are grounded to the other bolt of the tunnel cover plate.
I contemplated on placing the temperature switch in the back. But that meant I would have to weld a nut into the coolant pipes. I can’t get a nut with the threading of the temperature switch, and a M22 nut is very wide. This would be difficult to weld into a 32 mm pipe.
Placing it in the back would be better as the pipe from front to back will cause the coolant to cool. This could mean the temperature in the engine might be higher than in the radiator at the temp switch.
But, the fans should only come on in traffic jams or slow driving. Which again would mean there wouldn’t be much airflow around the pipes. In that situation the pipes wouldn’t cause a major temperature drop.
The wiring is still a mess around the fans, but that’s because the fan-frame still has to be painted. Once it’s painted the wires will be attached to the frame with tie-wraps, so they won’t dangle around.
edit 02-05-2008:The fan-frame is painted and installed:
And the wiring is tied to the frame.
The front radiator is installed!
Hallo Gerrelt. Ik had een vraag waar loopt bij jou de kleine leiding van de radiator heen? Ben bezig met subaru ombouw. En nu heb ik een radiator van een golf met directe aansluiting naar het expansie vat. Maar deze voorin de auto plaatsen lijkt me geen goed idee. Groeten Arnold
Hoi Arnold,
Bedoel je de de 8mm leiding die je onderin deze foto ziet?:
http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/fans_done.jpg
Het is de ontluchtingsslang. Die is normalerwijze afgedopt, en opgerold opgeborgen achter de radiator.
Als ik het koelsysteem moet ontluchten, dan ontdop ik het (trek een 8 mm stop eruit), en plak het uiteinde met wat tape aan de openstaande voorklep.
Zo wordt dat punt hoger dan het vloeistofreservoir wat ik achterin de auto heb zitten.
Als ik dan achteraan het koelwater in het reservoir giet, dan kan het helemaal naar voren komen, en kan de lucht in de radiator ontsnappen via dat slangetje.
Het koelwater zal er via dat slangetje nooit uitlopen, omdat het hoger is dan het reservoir.
Als alles gevuld is, dan haal ik het slangetje los, en hou ik het even op radiator hoogte totdat er koelwater uitloopt, en dan stop ik de plug er weer in.
Zo blijft er zo goed als geen lucht achter in het slangetje.
In deze tekening is het slangetje aangeduid met “bleed line”:
http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/sideview_cooling_system_drawing.jpg
Op deze manier is er geen reservoir voorin de auto nodig, alleen achterin.
Groeten,
Gerrelt.